Menu

Teatru forum

9979

Coordonator teatru forum: Mariana Luca

INSCRIEREA in TRUPA de TEATRU FORUM:

Daca esti student si doresti sa faci parte dintr-o trupa de teatru forum si teatru statuie contacteaza-ne.

Inscrierea se face pe baza unui email motivational sau scrisoare de motivatie in care sa va prezentati motivarea participarii la acest proiect, masura in care doriti si puteti sa va implicati, ce anume credeti ca v-ar determina sa renuntati in timpul desfasurarii proiectului in urmatorul an de la inceperea proiectului.

Primele 2 sedinte de antrenament - in cadrul carora se fac exercitii de improvizatie specifice si necesare acestui tip de teatru si se prezinta metoda de lucru in vederea constituirii echipei de lucru - sunt eliminatorii. Pentru aceasta forma de teatru social importanta nu este atat dorinta de a face teatru (pentru aceasta exista cursuri de actorie specializate unde se lucreaza diferit) cat mai ales dorinta de a te implica activ si transformator in comunitatea din care faci parte. Atentie! Teatrul Forum este o forma de interventie sociala, de dialog comunitar!!! prin intermediul mijloacelor de expresie si actiune ale teatrului.

Pentru a fi eficient (pentru a avea impact social si rol transformator) acelasi scenariu trebuie sa se joace de foarte multe ori intr-o comunitate. Asadar invit sa se inscrie si sa participe in acest proiect doar oameni seriosi, pregatiti sa se implice intr-o activitate continua, pe o perioada mai lunga de timp. Va rog sa va evaluati corect posibilitatile de participare si implicare constanta pentru o durata de 1 an.

PREZENTAREA GENERALA a TEATRULUI FORUM:

"Activitatea artistica este un dat natural pentru toti oamenii. Represiunile pe care le-am patimit in "educatia" noastra ne limiteaza si ne reduc capacitatea de expresie. Copiii danseaza, canta si deseneaza. Apoi familia, scoala, munca le reprima creativitatea si ei sfarsesc prin a fi convinsi ca nu sunt nici dansatori, nici cantareti, nici pictori. Totusi trebuie sa acceptam ca toti oamenii sunt capabili sa faca ceea ce un om este capabil sa faca. Evident ca nu o vom face cu aceeasi stralucire, dar toata lumea poate sa o faca! Toata lumea poate sa faca teatru - chiar si actorii! Se poate face teatru peste tot - chiar si in teatre!" citat Augusto Boal creatorul formelor de teatru ale Teatrului Oprimatilor 

Augusto Boal a creat diferite forme de teatru social, scopul comun fiind exprimat prin formula "Teatrul oprimatilor" - definitorie pentru fiecare dintre aceste noi forme de teatru. Formele teatrului oprimatilor sunt: teatru legislativ, teatru invizibil, teatru forum, teatru statuie, teatru mit, teatru foileton, teatru jurnal.

TEATRU FORUM

"Nu ajunge sa fii constient ca lumea are nevoie de transformare, trebuie sa o transformi!" Augusto Boal

Are doua principii fundamentale:

1. Sa determine spectatorul sa ia atitudine, implicandu-se si propunand idei transformatoare legate de problema prezentata in piesa de teatru prezentata. Spectatorul iese din pasivitate si devine activ, asumandu-si un rol de transformator social.

2. Spectatorii si actorii - asadar toti protagonistii teatrului forum - trebuie sa propuna solutii viabile pentru rezolvarea situatiei, sa se concentreze pe evolutia viitoare posibila a situatiei, nu doar sa prezinte o situatie prezenta sau trecuta fara a actiona asupra ei transformator Teatrul Oprimatilor trebuie sa ajunga intotdeauna la construirea unui model de actiune viitoare.

Improvizatia are un rol fundamental in cadrul unui proiect de teatru forum, fiind importanta atat pentru dezvoltarea si coeziunea echipei, pentru perfectionarea spontaneitatii si abilitatilor actoricesti ale performerilor, cat si pentru construirea scenariului de baza. Dezvoltarea capacitatii de improvizare este vitala deoarece spectacolul se bazeaza pe capacitatea protagonistilor de a improviza si comunica liber cu spectatorii care intervin prin joc asupra desfasurarii scenariului. Asadar, pe tot parcursul proiectului se vor face jocuri de improvizatie. Inainte de a incepe construirea scenariului de teatrul forum va exista o perioada de pregatire centrata doar pe jocuri de improvizatie specifice acestui gen de manifestare teatrala.

Temele alese pentru un scenariu de teatru form trebuie sa fie reale, adevarate, foarte importante pentru comunitate. Subiectele nu trebuie sa fie generale, abstracte ci trebuie sa fie probleme concrete ale comunitatii, pentru a putea determina spect-actorii prezenti sa se implice active in rezolvarea lor. Este foarte importanta cunoasterea comunitatii careia te adresezi si a problemelor specifice acesteia. Temele sunt alese de comun accord prin dezbatere de catre membrii echipei teatrale.

Dramaturgia

Scenariul se scrie impreuna de catre toti mambrii echipei de teatru, dupa alegerea temei. Initial, scenariul se dezvolta prin intermediul exercitiilor de improvizatie. Textul trebuie sa defineasca clar fiecare personaj pentru ca spectatorul sa se identifice cu el.

Solutiile propuse de protagonist trebuie sa contina cel putin o eroare politica sau sociala care va fi analizata in forum. Aceste erori trebuie sa fie prezentate clar si repetitive, in cadrul situatiilor bine definite.

Situatiile prezentate trebuie sa fie concrete. Stilul piesei poate fi realist, symbolist, expressionist, etc., dar nu suprarealist sau irrational. Este de preferat stilul realist.

Personajele scenariului de teatru forum sunt:

Jokerul – Conducator de joc - mediatorul intre actori si spectatori ; In unele cazuri este bine ca jokerul sa coordoneze si intreaga activitate teatrala de la constituirea echipei pana la prezentarea spectacolului; In alte cazuri Coordonatorul proiectului teatral poate fi o persoana, iar Jokerul care trebuie sa conduca spectacolul este o alta persoana.

Protagonist/ Opresat

Aliatii Opresatului

Antagonist / Opresor

Aliatii Opresorului

Personaje neutre

Toate personajele dezvolta actiunea piesei pe baza/ in jurul temei alese, a situatiei conflictuale, a punctului culminant al conflictului si a situatiei alese de catre Protagonist / Opresat.

Regia

Jocul actorilor trebuie sa exprime clar ideea pe care o sustine, activitatea lor, functia sociala, profesia, etc. Actorul trebuie sa aiba clar definita fisa personajului si sa exprime prin joc caracteristicile fundamentale ale personajului. Important este ca personajele sa evolueze teatral, sa genereze actiuni, interactiune, sa nu se transforme piesa intr-un dialog neteatral, sa se limiteze la discutie devenind astfel o dezbatere publica, deturnandu-se astfel scopul si efectele scontate.

Fiecare scena reprezentativa trebuie sa aiba propria expresie.

Fiecare personaj trebuie sa fie reprezentat “vizual” astfel incat sa fie usor recognoscibil, independent de ceea ce spune.

Costumele sau elementele de costum trebuie sa fie usor de imbracat de catre spectator

Spectacolul – joc

Spectacolul de teatru forum “este un joc artistic si intelectual intre actori si spectator” Augusto Boal

  1. In prima parte se prezinta spectacolul ca un spectacol de teatru conventional
  2. Sunt intrebati spectatorii daca sunt de accord cu solutiile propuse de Protagonist. Daca scenariul este bine facut, raspunsul spectatorilor va fi negativ. Publicul este informat apoi ca spectacolul va fi refacut, jucat inca o data exact in acelasi fel, iar spectatorii vor incerca sa o modifice, aratand ca noile solutii sunt posibile si valabile. Actorii reprezinta o anumita viziune asupra lumii si incearca sa pastreze lumea asa cum este. Lumea poate fi schimbata doar daca intervine un spectator si modifica lumea intr-o versiune posibila. Trebuie sa se creeze o anume atmosfera de lupta – joc intre actori si spectatori, din care sa se desprinda ideea esentiala: daca nimeni nu va modifica lumea, ea va ramane la fel iar spectatorii la fel de nemultumiti; daca nimeni nu va schimba piesa, ea va continua sa fie ceea ce era in prima varianta.
  3. Publicul va fi informat inca de la inceput ca poate sa schimbe Protagonistul care este pe cale sa comita o eroare, pentru a incerca sa propuna o solutie mai buna. Spectatorul trebuie sa se apropie de spatiul de joc si spune STOP! Actorii se vor opri in stop-cadru. Spectatorul trebuie sa spuna repede din ce moment doreste sa se reia piesa, de la care replica, moment sau miscare. Actorii vor relua piesa din acel moment propus de spectator, cu acesta in rolul Protagonistului.
  4. Actorul inlocuit nu se retrage imediat din joc, ramane pe scena ca un fel de alter ego auxiliar, pentru a-l incuraja pe spectator si a-l corecta daca greseste in manifestarile si ideile pe care le sustine nu se potrivesc cu rolul predefinit al Protagonistului.
  5. Cand spectatorul inlocuieste protagonistul, toti ceilalti actori se transforma in agenti ai represiunii, opun rezistenta transformarilor propuse – pastrandu-si personalitatea si punctul de vedere definit anterior, sau daca erau deja isi intensifica represiunea, avand drept scop demonstratia ca realitatea este greu de schimbat. Lupta este urmatoarea: Spectator – care incearca sa gaseasca o solutie noua, care incearca sa schimbe lumea contra Actori – care incearca sa-l reprime, care incearca sa-l oblige sa accepte lumea asa cum este ea in prezent.
  6. Daca spectatorul renunta, iese din joc, actorul isi reia rolul, iar piesa se indreapta spre finalul cunoscut deja. Un alt spectator se poate apropia de scena, spune STOP, spune de unde vrea sa se reia piesa si piesa va fi reluata din acel moment. Se va experimenta astfel o noua solutie propusa.
  7. La un moment dat, un spectator va reusi sa rupa agresiunea impusa deActorii trebuie, fiecare in parte sau toti impreuna, sa renunte.Incepand cu acest moment, spectatorii sunt invitati sa inlocuiasca oricare actor pentru a arata noi forme de opresiune pe care poate ca actorii le ignora. Este lupta Spectator-Protagonist contra Spectatori-Opresori. Opresiunea este pusa in evidenta de spectatorii care discuta astfel cu mijloace teatrale diferite forme de a o combate. Toti actorii, iesiti din rol, continua sa fie prezenti in spatiul de joc si sa lucreze ca alter-ego auxiliar si fiecare actor il ajuta si il stimuleaza pe spectatorul din rolul propriu.
  8. JOKERUL – are un rol esential in desfasurarea spectacolului. El trebuie sa explice spectatorilor regulile jocului, sa corecteze erorile comise, sa-i stimuleze pe spectatori pentru a se implica activ, sa-i incurajeze pe toti cei implicati pentru ca scena sa nu se opreasca. Rezultatul este cu atat mai puternic cu cat se intelege faptul esential ca daca spectatorii prin atitudine, implicare, actiune, nu vor schimba lumea, nimeni altcineva nu o va face in locul lor. Cunoasterea nemijlocita prin implicare directa in situatie, fie ea si simulata prin joc teatral, este cea mai buna forma de cunoastere. Jokerul, nu trebuie sa vorbeasca foarte mult, sa tina conferinte, nu este detinatorul adevarului, rolul sau fiind de stimulare a celorlalti si coordonare a jocului.
  9. La finalul Forumului se propune construirea unui “Model de Actiune Viitoare”, acest model fiind jucat de catre spectatori.

 

“Teatrul Forum nu produce catharsis, produce un stimulent pentru dorinta noastra de a schimba lumea!” Augusto Boal

Blog posted from Timișoara, Romania View larger map

Comments

  • Mariana Luca
    Mariana Luca Marți, 22 Iulie 2014

    Buna ziua,

    am experienta anterioara cu Teatrul Forum si Playback Theatre. Ca si plan de viitor as vrea sa ma folosesc de aceasta metoda de impact social pentru a lucra ci comunitatile Roma.

    Am mare interes sa particip incursul Dvs. de formare in aceasta metod si as dori sa ma inscriu prin trimiterea unei scrisori de motivatie. V-as ruga sa-mi trimiteti o adresa de contact pentru acest scop.

    Va multumesc,

    Monica Kovats

  • Guest
    Mariana Luca Joi, 14 August 2014

    Buna ziua,

    Nu este un curs de formare in teatru forum. Este un proiect in care doresc sa adun oameni si sa lucram impreuna prin metoda teatru forum pentru problemele din comunitatile defavorizate. Exista la Bucuresti in ong care este posibil sa aiba ateliere de formare in teatru forum. Nu sunt sigura de asta, dar informatia poate fi verificata.
    Datele de contact le gasiti pe diferite pagini ale site-ului, dar si pe pagina de contact.
    Mariana Luca
    companiadarte@gmail.com / companiadarte@yahoo.com
    tel. 0723297456 // 0720762073

Posteaza un comentariu

Guest
Guest Duminică, 25 Iunie 2017